Zmiana terminu zgłoszenia beneficjentów rzeczywistych dla spółek.
Jednym ze skutków wejścia w życie ustawy z dnia 31 marca 2020 r. o zmianie ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2020 r., poz. 568), zwanej potocznie tarczą antykryzysową, jest przesunięcie terminu zgłoszenia beneficjentów rzeczywistych dla spółek zarejestrowanych przed dniem 13 października 2020 roku.
Z czego wynika obowiązek dokonania zgłoszenia?
Źródłem tego obowiązku jest ustawa z dnia 1 marca 2018 roku o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu (Dz. U. 2019 poz. 1115, z późn. zm.), która zaimplementowała tzw. IV dyrektywę AML Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/849 z 20 maja 2015 roku w sprawie zapobiegania wykorzystywaniu systemu finansowego do prania pieniędzy lub finansowania terroryzmu.
Mocą tej ustawa utworzony został Centralny Rejestr Beneficjentów Rzeczywistych – system teleinformatyczny, służący przetwarzaniu informacji o beneficjentach rzeczywistych niektórych spółek prawa handlowego.
Czy obowiązek dokonania zgłoszenia dotyczy spółek jawnych?
Tak – obowiązek ten dotyczy także spółek jawnych, i to zarówno tych już istniejących, jak i tych, które rejestrowane będą w przyszłości.
Poza spółkami jawnymi, zgłoszeń powinny dokonać: spółki komandytowe, spółki komandytowo-akcyjne, spółki ograniczoną odpowiedzialnością, proste spółki akcyjne oraz spółki akcyjne (z wyłączeniem spółek publicznych).
Kim jest „beneficjent rzeczywisty” i kto jest nim w Twojej spółce?
Beneficjent rzeczywisty to osoba fizyczna sprawująca bezpośrednią lub pośrednią kontrolę nad spółką. W każdej spółce, w rozumieniu obowiązujących przepisów, jest przynajmniej jedna taka osoba (choć może być ich oczywiście więcej).
Ustalenie kto jest beneficjentem rzeczywistym w danym wypadku wymaga dokładnej analizy stosunków obowiązujących w spółce dokonywanej przy uwzględnieniu kryteriów przewidzianych w ustawie o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu. Dla każdej spółki powinna być ona dokonana indywidualnie i warto skorzystać w tym zakresie ze wsparcia specjalisty. Pamiętać przy tym trzeba, że oświadczenia zawarte w zgłoszeniu składane są pod rygorem odpowiedzialności karnej.
Do kiedy należy dokonać zgłoszenia?
W przypadku spółek zarejestrowanych przed 13 października 2019 roku termin do zgłoszenia to 13 lipca 2020 roku. Zgłoszenia dotyczące spółek zarejestrowanych później, tak jak do tej pory, muszą być dokonane w ciągu siedmiu dni od daty rejestracji.
W interesie samych spółek, jak i beneficjentów rzeczywistych, rekomendujemy jak najszybsze podjęcie działań zmierzających do zrealizowania tego obowiązku.
Czy za brak zgłoszenia grożą jakieś kary?
Grożą i to bardzo surowe. Za brak zgłoszenia nałożona może być kara pieniężna w wysokości nawet miliona złotych!
Potrzebujesz
pomocy?
Skontaktuj się z nami!
+48 61 448 61 55 kancelaria@gronek.com.pl
ul. Garbary 49/9
61-869 Poznań